Followers

Monday, August 12, 2013

Almond London!

Masa lapang arini aku ajak adikku Mama Ikah buat Biskut Almond London. Harap projek kami menjadi,hehehe.

Resipi Almond London

250gram butter
100gram gula aising
1 biji kuning telur
1 camca teh esen vanila
250gram tepung gandum
100gram tepung jagung

Langkah membuatnya:

doh yang siap diuli

Pukul butter dengan gula, masukkan kuning telur dan esen vanila, kemudian masukkan tepung gandum dan tepung jagung yang diayak. Uli hingga membentuk doh.


kacang almond yang siap dibakar

Sebelum membuat doh adalah digalakkan membakar kacang almond terlebih dahulu. Sebaik doh siap diuli kerja membentuk biskut boleh diteruskan.

Isi kacang almond ke dalam doh sebagai inti membentuk biskut dan susun di atas dulang pembakar yang telah disapu majerin/butter.

sebelum dibakar


Letakkan dulang pembakar ke dalam oven dan bakar sehingga bangkit bau wangi ye!


dah masak ok!


cairkan coklat kaedah double boiler

 Terdapat pelbagai jenis coklat untuk celup Biskut Almond London. Tetapi yang saya suka guna ialah Coklat Beryls sebab ia sedap tau!


celupkan biskut ke dalam coklat yang tengah cair
kemudian isi dalam cup



cup berwarna nampak cantik tapi comot coklat tak dapat disorok



jangan lupa tabur hiasan kat atasnya
selalu orang guna crunchy almond tapi takde stok 
so guna gula urai je!



cup warna hitam lebih menyerlah dan dapat menyorokkan comot coklat



ok! dah siap!



Sesape yang terlebih rajin lebih baik buat sendiri, kalau tunjuk2 harganya sekotak rm25++, takkan nak beli sekotak je tentu berkotak2 kan,,so sesekali buat sendiri puas rasa hati  :)

1 comment: