Followers

Wednesday, June 29, 2011

Sidia Yang Terpinggir!

Nama saya Bobby. Sejak saya dilahirkan di rumah ini kira-kira 2 tahun yang lalu, mereka begitu memanjakan saya. Saya dibelai dan dimanjakan penuh kasih sayang. Segala keperluan saya terpenuhi tanpa satu pun yang kurang. Seminggu sekali saya dimandikan oleh Udin dengan syampu hingga bulu di badan saya harum dan cantik. Abah dan Kakak suka mendokong  dan mengajak saya bergurau senda di laman setiap petang. Mama juga sayangkan saya dan membelikan makanan yang sedap-sedap untuk saya. Bila malam saya suka temankan Amy di tempat tidurnya hingga dia lena baru saya keluar mengejar tikus.

Tetapi kebelakangan ini sejak 4 bulan yang lalu saya menyedari mereka kurang memberi perhatian kepada saya lagi. Ini semua gara-gara kedatangan Baby ke rumah ini. Saya masih ingat lagi hari pertama Baby muncul di rumah ini. Saya melihat dia bergerak-gerak di atas tilam kecil. Apabila saya menghampirinya untuk melihat lebih dekat lagi, Mama terjerit-jerit memanggil Kakak, "Kakak! Ambik Bobby nih, letak kat luar rumah! Mama takut nanti ia cakar muka Baby!"
Wah! Mama dah pandai curiga padaku! Saya sedikit kecewa.

Saya cuba menarik perhatian mereka, melompat dan memanjat ke sana ke mari. Memanggil dan mengeow namun mereka tidak mengendahkan pun. Mereka langsung tidak memandang ke arah saya. Perhatian mereka hanya pada Baby. Saya menjilat bulu-bulu di badan saya yang tidak terurus ini, sambil tertanya bilakah Udin akan mandikan saya yang semakin busuk ini? Saya tertunggu-tunggu bilakah Abah atau Kakak atau Angah akan mendokong saya? Saya melihat mereka begitu asyik mendokong dan mencium Baby yang semakin membulat itu. Saya sungguh-sungguh berjauh hati.

Inilah Baby yang saya maksudkan itu. Dia sangat cantik hingga membuat saya rasa cemburu takut kehilangan perhatian mereka yang saya sayangi.

3 comments:

  1. aloh2...sedihnya suara hati seekor kucing....

    ReplyDelete
  2. ciann sungguh kat Bobby..meh sinila biar ikah pelok2...momo pown rindu dier nie..

    ReplyDelete
  3. bobby ! kakak ttap syg bobby lol . tiada pendua nya . kakak dakap skmo doh kam :(

    ReplyDelete