Followers

Tuesday, April 4, 2017

Ayah Sudah Tua!




Bicara Untuk Ayah Mertuaku


Ayah
Sudah sudahlah bekerja 
Umur ayah dah banyak
Pula melepasi usia 70an
Berehatlah Ayah
Ayah pun bukan muda lagi
Ayah sudah tua

Ayah
Sudah sudahlah membanting tulang
Ke segenap penjuru menjemput rezeki
Memerah keringat ke hujung keting 
Mengerah tenaga tulang empat keratmu
Bagai berpencak silat sang pendekar
Berhentilah Ayah
Tenaga ayah sudah lemah
Walau recharge berulangkali
Sedarilah Ayah
Ayah sudah tua

Ayah
Cukup cukuplah mencari rezeki
Pun rezeki kian menghampiri limit
Lagipun wang ayah sudah banyak
Geran tanah ayah bersusun susun
Istana impian pun dah tersergam
Berhentilah bekerja Ayah
Ayah sudah tua

Ayah
Cukup cukuplah mengumpul harta
Ingatlah ayah pesan Rasulullah SAW
Jangan tinggalkan harta benda untuk kami
Sebaliknya bekalkan ilmu sebagai peninggalanmu
Nanti tahulah kami menguruskan hidup
Bersuluhkan ilmu dan iman 
Barulah tenang Ayah di Sana kelak
Begitu banyak kau memberi
Terlalu besar pengorbananmu buat kami
Cukuplah Ayah
Ayah sudah tua

Ayah
Kau tidak pernah mengungkapkan bahawa kau penat dan letih
Tapi kau mengiakannya bila ku bertanya
Kau menyembunyikan kesakitanmu
Namunku merasainya dari kerut wajahmu
Sampai bila Ayah?
Berehatlah Ayah
Ayah sudah tua

Ayah
Maafkan aku dengan bicara ini
Sungguh aku tidak layak berkata-kata
Jauh sekali menegur atau mengajar
Kerana aku hanya menantu perempuan
Tetapi aku mahu kau mengerti
Jauh di lubuk hatiku yang paling dalam
Aku sangat sayang padamu
Insan paling mulia
Kerana tanpamu siapalah suamiku
Kerana tanpamu siapalah anak-anakku

No comments:

Post a Comment