Followers

Friday, March 10, 2017

Memetik Buah Belimbing Buluh !

Pokok Belimbing dah mula berbuah lebat, hati yang girang dah mula membayangkan siapa yang akanku hubungi nanti untuk mengajarku memasak Sambal Hitam..hehe..siapa lagi kalau bukan sahabatku Siti Rokiah yang tinggal kat Raub tu..!
Aku pasti !
Nak tau kenapa? Kerana aku dah makan Sambal Hitam yang beliau buat memang kaw!kaw! sedapnya!!


Bila dongak ke atas, tinggi nau buahnya, tangga pun takde, nasib baik ada kerusi plastik ni, akhirnya dapat juga aku merasa petik buah dengan tangan ..fuhhhh!..nikmat betul!
Orang yang biasa beli buah-buahan atau sayur-sayuran kat pasar tak boleh nak gambarkan nikmat seperti yang aku rasakan ni. Semasa tengah syok memetik tu aku terasa ada pulak buah yang terjatuh ke bawahla!


Terpaksalah membongkok-bongkok mencari buah tadi yang terselit di sebalik rumput yang melata!


Dah banyak ni aku petik, tapi kat atas pokok masih banyak lagi bergayutan kat dahan (monyet ke?..eh?) 




Inilah tadi buah yang bergayutan kat dahan tu, memang lebat dan buat aku kecur melihatnya




Hehehe..inilah hasil tuaian hari ini!
Dah lebih dari cukup untuk menghasilkan Sambal Hitam paling sedap..wow! Siti Rokiah!!!Kau tunggu aku whatsapp okeh!



Buahnya dah besar dan kulitnya berkilat-kilat, sedang elok ni untuk dibuat sambal atau masak lemak...huhu..tentu best!

No comments:

Post a Comment