Followers

Saturday, June 7, 2014

Maafkan Mama, Ateh!!

Sebaik mendapat perkhabaran terbaru permohonanku untuk bertukar sekolah telah diluluskan, hatiku ini bersorak gembira, sekaligus terasa hiba mengenangkan anakku  Ateh (nama manja),

Tahun lepas aku dah menunaikan permintaannya untuk menghabiskan 6 bulan terakhir bersama-sama sahabatnya di sekolah lamanya sebelum mengikut aku berpindah ke sini awal tahun ini, namun tak lama selepas permohonanku diluluskan untuk bertukar ke Machang dia kembali berdukacita kerana terpaksa berpisah dengan sahabat yang baru rapat dengannya dalam tempoh 5 bulan ini, aku bertukar sekolah lagi kali kedua dalam tempoh 1 tahun,
empat sahabat yang akrab di smkdmpr1 - Ateh, Labainur, Nisa dan Fana



Labainur dan Annisa


Aku gembira dapat bertukar ke sekolah baru di Smk Ipoh,  tetapi jarak yang sangat jauh dari rumah memaksaku memohon lagi ke sekolah yang lebih dekat dari kediaman kami, Alhamdulillah, permohonanku diluluskan, dan aku mendapat lokasi baru iaitu SMAS di Machang,  kali ini sangat-sangat menggembirakanku, harapanku kali ini biarlah memberi sinar bahagia buat kami sekeluarga,

"Mama minta maaf Ateh, berhentilah menangis dan bersedih, pilu hati ma melihatnya,, nanti Ateh akan menyesuaikan diri di tempat baru dan akan bertemu dengan kawan-kawan yang baru pula, suatu hari nanti apabila Ateh melanjutkan pengajian Ateh pasti kembali bertemu mereka di universiti kelak, insyaAllah"(demikianlah nasihatku kepadanya awal tahun ni kerana dia asyik menangis dan makan pun tidak berselera selama 2-3 hari lamanya),, dan kali ini ayat yang sama kulafazkan di hadapannya dan dia kembali menangis teresak-esak,,, namun aku tidak dapat mengubah keputusan yang aku telah buat kerana ini adalah demi kepentingan keluarga kami juga,

                                       
empat sahabat yang akrab di smk ipoh - Ateh, Aqlini & Aqlima (kembar) dan Nana



Ateh dan Aqlini



Ateh dan Nana

Setiap pertemuan pasti ada perpisahannya, namun setiap perpisahan tetap diiringi doa dan harapan agar kembali bertemu suatu hari nanti, Insya Allah,

Cikgu minta maaf kepada semua pelajar-pelajar cikgu kerana perpisahan ini, segalanya adalah takdir Allah dan perancangan kita tidak dapat mengatasi kesempurnaan perancangan Allah, 

No comments:

Post a Comment