Followers

Friday, May 6, 2011

Musim Buah Mangga Dah Tiba!

Sehari dua ni bila aku pergi ke Kota Bharu melalui jalan Kuala Krai, pemandangan di tepi jalan yang menarik perhatian tentulah pokok-pokok mangga yang sedang berbuah dengan lebatnya.

Semasa aku masih remaja memang aku gemar makan buah mangga muda buat colek (orang Kelate kata colek buah pauh). Tetapi sekarang dah berubah, aku dah tak sanggup nak makan, tengok pun bagai terasa masamnya.


En A pun ada tanam juga pokok mangga di rumah kami 3 pokok. . Tahun ni dah mula berbuah dan aku sempat mengagihkan kepada jiran-jiran dan teman-temanku. Buahnya besar-besar dan lebat juga.

Buah mangga yang tua dah hampir masak


Bila pergi ke rumah emakku, halaman rumah emak pun nampak meriah dengan buah mangga epalnya yang sedang membesar. Anak-anakku nak petik nak makan colek pun dia keberatan nak kasi, emak cakap dia nak tunggu buah masak dulu.


 anak saudaraku  Syaza Syazwina di halaman rumah emakku

Pokok mangga yang En A tanam baru berumur 3 tahun tapi buahnya besar-besar
dan lebat
Awas! Ada pengawal yang menjaga buah mangga epal emak ni tau!


Aku pun dah tempah buah mangga ni dengan emak bila ia masak nanti

No comments:

Post a Comment