Followers

Saturday, May 8, 2010

Selamat Hari Ibu!!

Sempena Hari Ibu aku meminta kebenaran pemilik puisi ini untuk menerbitkannya dalam blogku sebagai perkongsian dengan pengunjung blog.
Aku memperolehi puisi ini melalui email yang telah dikirim oleh adikku Azila Abdul Rahman (beliau pun sedang menunggu kelahiran cahaya mata ketiga).
Mudah-mudahan Allah memberkati hidup kita di dunia dan di akhirat.



Assalamualaikum
Mak..
Adik rasa begitu pantas nya waktu berjalan
Terlalu bosan rasanya
bila mak tanpa disisi
Sedar tak sedar hampir setahun mak pergi tinggalkan
adik
Terasa baru semalam adik tidur dgn mak

Mak..
Mak igt tak adik
dr kecil smpi besar
Suka tido dgn mak?
Hehehe mesti mak igtkan dgn
perangai
Anak bongsu mak sorang nie

Disaat spt itu lah mak suka
Bercerita dgn adik ..terutamanya
Pengalaman mak menjaga adik dari bayi
lagi

Mak..
Mak pernah cerita kat adik
Mcm mana mak bersalin kan
adik dulu
Mak cakap adik tak cukup bulan kan ??
Mak bersalin kan adik
semasa
Kandungan berusia 7 bulan

Mak cakap mak mengalami
kemalangan
Berlanggar dengan lori sedangkan
Mak pula ketika itu
hanya
Menaiki basikal tua tuk
Menjual kuih..masa mak cerita tu
Adik
sedih..sedih sangat.
Mak ingat tak?

Mak ckp mak tak sedarkan diri
Dan perlu melakukan pembedahan
Demi menyelamatkan adik
Tapi dengan
kuasa ALLAH
Adik selamat.

Mak..
Pada saat itu bermula lah
pengorbanan mak
Mak ingat tak mak ada cerita kat adik
mcm mana mak
menyusukan adik??
Mak cakap, adik tak boleh menyusu mak terus
Sebab adik
kena duduk dlm "kotak oksigen"
Dan keadaan adik masa tu agak
kritikal
Sebab mak cakap berat adik tak sampai 1 kg

Tapi mak tak
pernah putus asa
Mak tak bagi doctor & misi tu
Bagi susu tepung kat
adik
Mak cakap nak guna susu mak kan ??

Mak cakap dulu tak tau pasal
pam2 nie
Jadi mak perah guna tangan jer la
Lagu pon mak kata kita tak
mampu
Nak beli pam sebab bapak pon
Kerja sebagai tukang kebun jer
Di
jabatan kerajaan mana la nak cari duit nak
Belikan mak pam& nak beli susu
tepung

Mak..
Mak tau tak perasaaan adik masa tue???
Rasa macam nak
cium2 jer mak
Lepas tu nak jerit mcm nie
MAK ADIK SYGKAN MAK
SGT!!!!
Mak berkampung di hospital tu sampai sebulan
Mak cakap kalo nak
bagi susu kat adik
Kena guna tiub yg disediakan.masa tu
Mak kata hati mak
sakit sgt bila tgk adik dlm keadaan
Yg mcm tue.

Lepas tu mak cerita
kat adik lagi
Mak kata doctor suruh mak keluar wad
Sebab mak terlalu kat
sana & adik pulak
Masik kena tinggal di d lm kotak oksigen tu
lagi..

Mak tanya doctor susu mcm mana??
Dokator cakap guna susu dari
hospital
Mak meronta-ronta tak nak
Mak kata mak akan hantar
susu'
Doctor tak ada pilihan melainkan
Setuju dengan mak..

Bila
adik Tanya mak cm mana mak hantar susu
Sebab hospital masa tu agak
jauh.
Mak jawab mak jalan kaki la.

Mak.
Walaupon mak jawab ngan
senyuman
Tak dapat adik bayangkan keadaan mak masa tue..
Subuh 2 mak kuar
umah jalan ke hospital
Tak boleh naik basikal sbb kesan operate tu terasa
lagi..
Mak tunggu di hospital smpi ler maghrib..
Mak dah perah siap2 tuk
malam nnt bg nurse.

Mak..

Mak igt tak adik ada tanya kat
mak
Kenapa mak sanggup wat mcm tue??
Mak jawab mak nak adik 'hidup
'
Dan sihat walaupon keadaan adik kritikal..


Mak cakap hanya guna
susu mak jer
Yang boleh bagi adik sihat
Sebab mak cakap susu mak byk
khasiat..
Bila adik tanya mak apa khasiat nya??
Hehehe mak senyum
jer..
mak cakap mak tak tau byk
Cuma mak tau byk antibody jer.

Tapi
mak ada cakap gak..
Apa-apa pemberian dr ALLAH
Itu adalah yg terbaik dlm
hidup manusia
Cth nya mcm susu mak nie.
Mak cakap tak der susu lain yg
terbaik
Selain dari susu mak kan ??

Mak
3 bulan dah berlalu tapi
mak cakap adik tak kuar lagi
Sebab adik mengalami masalah pernafasan
Oleh
itu adik kena bergantung 'tong oksigen '
Tapi mak kata adik dah tak dok dlm
'kotak oksigen '
Mak gembira kan ??? walaupon mak kena bg susu
Guna tiub
tapi mak penuh sabar menjaga adik..

Mak..
Mak ada cakap selepas 2
minggu br adik kuar hospital
Mak seronok sangat2.adik tanya kenapa??
Mak
jawab tu la pertama kali adik menghisap 'tek' mak
Hehehehe kita gelak sakan
bila mak cerita kisah tue.
Mak igt tak???

Mak ...
Bila adik dah
membesar mak masih menyusukan adik kan ??
Yong (kakak) cakap adik paling lama
hisap susu mak
Yong cakap sampi umur adik 4 tahun..
Bila adik tanya mak
naper lama sangat??
Mak jawab mak nak adik SIHAT betol2
mak tak nak adik
sakit lagi

Mak...
Mak igt tak dari kecik sampai la adik tingkatan
2
Hidung adik asyik berdarah jer kan ..
Hehe anak mak nie asyik susah kan
mak jer kan ??
Tapi mak tak pernah bersungut..

Mak .
Dah
berbelas-belas tahun berlalu
Anak bongsu mak nie masih hidup &
sihat
Anak mak ni cemerlang dlm semua bidang
Mak tentu bangga kan
??

Mak..
Mak tau kenapa adik boleh jadi cm nie??
Ini semua kerana
penat lelah mu mak
Kerana menyusukan ku..
Dari hasil SUSU mu itu la adik
bole jadi mcm nie..

Mak.
Mak igt tak semasa adik balik dr
ngaji
Kain baju kurung adik terkoyak..
Adik cakap kat mak adik terjatuh
kat tangga surau kan ??
Tapi sebenar nya adik jatuh dari pokok mempelam
Belakang surau tu..mak tau kan anak mak ni suka makan
pelam.

Mak..
Tujuan adik menipu tu tak nak bg mak marah
Adik takut
kena pukul..tapi bila malam tiba
Adik cakap terus terang jer..
Mak teus
cium adik,adik tanya mak kenapa?
Mak kata mak tau adik tak kan menipu
mak
Sebab nak yg minum susu ibu nya dengan baik
Hati nya lembut dan takkan
sesekali nak melukai hati ibu nya..
Masa mak cakap tu adik dah nangis dah
..

Mak ..
Adik teringat mak jaga anak nyah dulu..
Mak marah betol
ngan nyah
Sebab nyah tak bagi anak nya susu badan sepenuh nya..
Mak cakap
nyah PEMALAS.
Mak marah betol masa tue sampai mak tak bercakap ngan
nyah..
Mak..
Maafkan la nyah.tapi mak berdegil tetap ada perasaan marah
jugak
Mak kata kalo mak ada susu dah lama mak bg kat cucu mak tue...
Sampai
mcm tu skali mak marahkan nyah..
Akhirnya nyah akur ..nyah pam susu dan
hantar kat mak..
Baru mak senyum

Mak..
Baru adik tau kedegilan ku
dapat dari sapa
Hehehhe semestinya dari mak kan ???
Mak degil masa nyah bg
susu tepung tue..
Mak tak bagi susu tepung tu kat cucu mak
Malah mak tepon
nyah suruh balik susukan anak
Begiitu kuat pendirian
mak..

Mak..
Sekarang adik dah besar & br start kerja
Adik
seronok sgt bila dapat gaji bagi kat mak duit..
Mak pon mastu seronok kan
??
Sekarang mak suruh adik bwk balik kwn adik tue
Mak cakap mak nak kenal
kan ??

Adik dah bawak balik mak.
Mak suka sgt ngan pilihan
adik
Tapi mak adik tak serius lagi masa tue.
Mak marah adik.

Mak
terus cakap kat kawan adik
Kalo betol suka kan adik
Suruh dia ambik adik
jadi isteri yg sah..
Adik terkedu betol masa tu
Hati adik meronta-ronta
tak nak kawin lagi

Pada 08.02.2008 adik kahwin jugak
Mak igt tak masa
adik gi honeymoon kat langkawi
Adik bawak mak ngan bapak sekali??
Kita ada
jumpa seorang perempuan nie
Menyusukan anak dia guna botol..
Mak tanya
dia guna susu apa
Perempuan tu jawab guna susu ENFALAC
Terus jer mak tanya
naper tak guna susu sendiri
Huhuuhu perempuan tu malu2 alah jer nak
jawab
Katanya susah la..
Aduhai.mak mengeluh panjang bila dengar jawapan
tue..


Mak
Mak ingat tak mak berceramah panjang ngan perempuan
tue
Sampai perempuan tu pergi tempat tersorok menyusukan
Anak nya guna
susu badan nya..
Alahai mak ku smpi mcm tu sekali pendirian
mak..

Mak
Pada awal August 2008 mak dah mula sakit
Mak cakap mak
sakit pingang
Jenuh ku dah bawak ke pakar
Doctor ckp ada masalah saragh
tunjang
Tak lama pastu mak mula rs kebas2
Disebelah kanan..
Adik terus
bawak mak pergi hospital
Doktor sah kan mak lumpuh separuh
badan

Mak..
Mak tau tak cm mana perasaan adik masa tue??
Rasa nya
jantung adik terhenti seketika waktu tue
Rasa nya hati ni di carik2
Rasa
nya badan nie melayang2 di udara
Isk..isk.isk adik tak tahan mak .
Tak
tahan tgk mak seperti itu.

Mak.
Selepas mak dikeluarkan
hospital
Kami adik beradik beli
Semua kelengkapan mak
Supaya mudah tuk
mak
Melakukan fisioterapi di umah

Mak..
Mak dah sebulan mak mcm
nie
Tak ada perubahan tapi adik
Tak akan putus asa adik akan ikut
Semangat mak cm mak susu kan adik dulu

Mak..
Mak igt tak adik
mandikan mak setiap kali
Adik balik kerja?? mak igt tak??
Ada satu hari
lepas adik mandikan mak
Adik terus cium mak adik cakap kat mak
Yang adik
mengandungkan??
Masa tu mak suka betol.manis betol senyuman
mak

Mak
Malam tue adik nak basuh berak mak
Mak tak bagi adik dukung
mak..
Mak kata takut adik gugur lak nnt sbb mak berat
Tapi adik nie degil
jugak ..adik angkat jugak mak
Gi toilet ngan menantu mak tue.

Lepas tu
adik pakai kan mak pampers
Tapi mak menangis .
Mak kata tak sia2 mak
SUSUkan adik
Isk..isk..isskk adik terus peluk mak
Sampai tertido kan
??
Ermm anak mak ni masih suka tido ngan mak tau.

Mak..
Tak lama
lagi kita nak raya..
Abang dah belikan baju kat mak cantikkan??
Mak senyum
jer.

Mak
Lagi 2 hari nak raya ni mak.
Pagi tu adik mintak resepi
nak buat rending tok kat mak
Sebab mak suruh adik masakkan??
Tapi malam tu
mak sesak nafas
Abang cepat2 bawak mak gi hospital

Mak..
Sekali
lagi jantung anak mak terhenti seketika
Kali ni hati adik macm
dihiris2
Bila doctor cakap paru2 mak di jangkiti kuman
Hampir 80% dan
peluang tuk hidup amat tipis

Mak..
Ni malam raya .mlm ni adik tak tido
ngan mak yer
Adik balik nak buat rendang mak..
Malam ni kak chik jaga mak
yer..
Subuh sok adik datang bawak rendang
Adik datang mcm mana mak dtg
antar susu kat adik dulu..

Mak..
Ari ni kita raya mak senyum
jer..
Mak suka yer anak2 mak ada kat mak
Adik suap mak rendang adik
masak
Tapi mak ckp tak rasa apa pun
Adik tau mak dah tak ada deria
rasa

Mak sekarang keadaan mak makin lemah
Adik beraya ngan mak atas
katil hospital
Mak igt tak adik mintak ampun ngan mak
Adik mintak mak
ampunkan segala dosa adik
Dan mintak halalkan mkn minum adik
Tapi mak kata
adik tak da dosa ngan mak
Iskk..iskk adik terharu betul masa tue
Pastu mak
ckap mak HALALkan susu yg mak
Berikan pada adik
Ya allah masa tu hati
adik hancur berkecai
Adik peluk mak sampai tak nak lepas kan
mak..

Mak
Hari dah malam ni nak masuk ari ke-4 kita raya
Malam ni
adik tido ngan mak kan ??
Malam ni adik nak peluk mak..
Tapi taku nurse
marah adik baring atas katil mak..
Tapi tak per la adik peluk tangan mak
jer.
Tapi mak senyum jer...

Mak..
Malam tue mak tido lmbt mak kata
mak tak boleh tido
Adik teman mak kan ??
Mak pesan kat adik supaya adik
jaga kandungan tue..
Mak suruh nanti asuh anak sebaik mungkin
Mak suruh
adik janji yang adik akan susukan anak adik
Mak cakap jgn bg susu
lembu.
Mak suruh adik Janji ngan mak kan ???
Mak igt tak??

Mak
Hari dah pagi nie.. nape mak tak bukak mata lg??
Bila adik panggil lemah
jer mak bukak mata
Adik panggil doctor
Doctor cakap PLS PREPARE..
Mak
jangan tinggal kan adik!!!!!!

Mak.
Hari nak malam nie.
Keadaan mak
semakin nazak
Kami bawak mak balik umah
Mak tau tak
Ms dlm perjalanan
nak balik tu adik bwk keta
Dlm keadaan separuh sedar..
Kenangan bersama
berputar dlm kepala ni
Air mata tak mampu nak tahan

Mak..
Sampai
di umah mak kuar dr ambulans..
Mak kami letak atas tilam..
Sesudah nya
nurse tanggalkan oksigen
Mak tgk anak2 & bapak
Tak sampai 10
minit...pukul 10.05mlm
Isk.isk.. mak TINGGALKAN KAMI..

Mak ...
Jam
11.30 tgh hari mak dimandikan
Anak2 mak yang mandikan mak
Mak mesti rasa
bertapa lembut nya kami gosok badan mak kan ..
Adik gosok kaki ngan tangan
mak.mak nmpk kan ??
Lepas tu mak di kapan kan ..dan di bawa ke masjid tuk
disembahyangkan

Mak ..
Mak tau tak abang yang jadi imam solat jenazah
mak utk mak..
Mak mesti tau kan .

Mak
Malam tu adik kemaskan
barang mak
Adik Nampak sepucuk surat ..
Rupa nya surat mak kepada anak2
mak...
Mak cakap mak maaf kan semua anak2 mak
Mak HALAL kan susu yg
mengalir dlm tubuh
Semua anak2 mak..
Mak pesan bagi susu badan kat cucu
dia
Isk..isk masa tu nyah menangis teruk

Mak..
Sejak ari tu mmg
kami adik beradik
Mmg berjanji akan bg susu badan kat anak2 kami
Akan
kami jaga anak kami mcm mak jaga kami..

Mak..
Selepas mak pergi mak
dapat 4 cucu sekali gus..
Mak tau tak.adik dapat anak lelaki
Kalo mak ada
mesti mak suka kan ??
Adik nama kan cucu mak MUHAMMAD
DANISH


MAk..
Adik kotakan janji adik pada mak
Adik susukan
Danish mak..
Tapi Danish suka guna botol la mak
Tapi susu nya tetap susu
adik
Mak jangan risau yer..
Kalau dulu mak boleh bg susu mak dlm
tiub
Kenapa adik tak boleh bagi susu adik dlm botol kan ??
Adik tak nak
MALAS mcm nyah dulu..
Mak tau tak sekarang dari empat ,tiga cucu baru mak
tue
Sepenuhnya menyusu badan.
Anak kak chik tue campur sebab kak chik ada
masalah skit
Tapi kak chik pon tgh usahakan jugak

Mak..
Adik tak
sempat belajar ngan mak pasal penyusuan nie
Adik belajar ngan FORUM RATU
HATI...
Mak tentu bangga kalo adik cerita kat mak pasal susu ibu nie'
Tapi
mak..adik tak sempat nak cerita kat mak..
Mak tau tak kat forum nie ramai
pejuang spt mak
Pejuang utk kekalkan anak2 mereka sentiasa sihat..
Mcm mak
berjuang untuk susukan adik dulu..

Mak.
Cukuplah sampai disini
dulu..
Nanti kawan2 kat forum nie sedih pulak..
Adik tak nak diorang
sedih.
Adik diorang baca cerita mak ni sbg pembakar semangat
Untuk menyusu
anak mereka..

Mak..
Mak jangan mara yer adik cerita kat forum
nie..
Adik nak share pengalaman mak pada semua kaum ibu
Supaya menjadi
renungan.

Mak..
Adik nak mak tau..yg ketika ini perasaan rindu
tu
Semakin menebal sehingga menusuk2 hati nie
Terasa sakit nya mak..kerana
menanggung rindu
Tapi yg adik mampu hanya sedekah al fatihah jer..
Adik
berenti dulu yer mak. ASSALAMUALAIKUM

Kredit kepada : Nurul Liza Bt Nordin
email : nurull@sirim.my

4 comments: